Ve školním roce 2020-21 proběhl 5. ročník soutěže Čeština je i můj jazyk. Letos byla určena žákům 2. stupně ZŠ a studentům SŠ a gymnázií a její podtitul zněl:
“Podívej se někdy na svět jinýma očima. Zjistíš, že ne každý to vidí jako Ty.”
Smyslem soutěže je zamyslet se nad tím, co musejí překonávat a zvládat lidé, kteří se (v případě dětí většinou ne z vlastní vůle) ocitnou v novém, tj. „cizím“ prostředí, kde nikomu nerozumí. Jaké to je snažit se do tohoto prostředí začlenit. A jakou roli v tom hraje dorozumívací jazyk daného prostředí.
Smysl soutěže zůstává stejný i v jejím 5. ročníku, ale rozhodli jsme se protentokrát opustit perspektivu „já, můj a jak to vidím já“ a obrátit pozornost na perspektivu „ty, tvůj a jak to vidí ostatní“. Podtitulem letošního ročníku je slogan “Podívej se někdy na svět jinýma očima…”. Chceme, aby se účastníci soutěže zamysleli nad tím, jak může náš původ, rodinné a kulturní zázemí, ale i třeba jen momentální stav, ovlivnit naše vnímání. Jak jednu situaci vnímá každý jinak a jaké by to bylo ocitnout se v kůži někoho jiného a vidět okolní svět jeho očima. A v neposlední řadě nad tím, do jaké míry začlenění se do nového prostředí znamená ztrátu vlastní identity.
Účastník jednoho z předchozích ročníků k tématu napsal: „Důležitá je schopnost uchovat si sama sebe a zároveň schopnost navázat kontakt se svým okolím, trpělivě do nového prostředí pronikat s vědomím toho, že nejen jakožto cizinec přijímám podporu a pomoc okolí, ale můžu také místní obohatit o své zkušenosti a pohledy, které jsou zákonitě odlišné od těch jejich.“
Samozřejmě se ale překonávání překážek zdaleka netýká jen cizinců a osob s odlišným mateřským jazykem. Jako cizinec si člověk může připadat i ve své zemi i navzdory tomu, že dorozumívací jazyk ovládá výborně.
A o tom všem by měly vyprávět soutěžní příspěvky. Podívejte se na náš ilustrační videospot k soutěži.
Plakáty soutěže ke stažení zde:
Modrá PDF / Modrá_PNG
Oranžová PDF / Oranžová_PNG
Soutěž naleznete také na největším soutěžním portálu v ČR – Soutěže.cz a na Websoutěže.cz
Soutěž byla rovněž zařazena do největšího českého katalogu soutěží o ceny České-soutěže.cz.
Marek se na svou starou známou třídu podíval doslova z pohledu Iriny.
Zkusili jste si někdy představit, jak vidí svět jiní lidé? Stalo se Vám, že společně prožitý moment někdo vnímal (a pak vyprávěl) úplně jinak než Vy? Nebo Vás překvapil podobným pohledem na věc někdo, od koho byste to nečekali?
Napište o tom. Můžete psát z vlastní zkušenosti, o něčem, co jste slyšeli, sdílet příběh svého kamaráda/ky nebo třeba vymyslet úplně nové situace či světy – fantazii se meze nekladou. Pokud jste naopak zažili či zažíváte to, co Irena v našem videu, napište o tom také!
Zvolit můžete libovolnou literární formu (např. povídku, pohádku, úvahu, esej, reportáž, báseň).
Maximální rozsah: 1 000 slov
1.místo obsadila Andrea Kempná z Ostravy, s povídkou Odlišný.
Porotkyně Tereza Horváthová, se vyjádřila následovně: Text Odlišný začíná nenápadně a nedramaticky, vlastně docela suše. Záhy však pochopíme že odtažitost je metoda, kterou autor používá k tomu aby v ich-formě popsal jednu situaci chlapce s Aspergerovým syndromem. Text je psán se znalostí a pochopením pro člověka, který se ve společnosti jako cizinec cítí celý život. Je udivující, jak obratně autor využívá jazyk k tomu, aby nám dal zevnitř zažít pocity člověka, pro kterého je každá malá změna komplikovanou překážkou. Aniž by porušil vnitřní logiku chlapcova jednání, nechá nás čtenáře skutečně prožít celkem banální situaci očima někoho jiného a přitom jemně, ale s velkou empatií také pracuje s vnitřní komikou příběhu. Na tomto vítězi jsme se jednoznačně shodli.
2. místo obsadila Elisabeth Homolová z Brna s povídkou Úhel pohledu.
Porotce Marek Šindelka uvedl následující: Velké drama pro čtyři postavy a jeden ukradený bochník chleba. Výborně napsaná mikropovídka ukazuje, jak obratně autor/ka umí střídat vyprávěcí perspektivy. Ocenění si zaslouží i za originální přístup k postavám – mladá studentka je pedantská pořádkumilovná konzerva, pekař je pobožný nevrlý macho, policajt přecitlivělý dobrák a zloděj sebeanalytický schizofrenik jak z pořádného ruského románu. Rozhodně žádné nudné okoukané typy. Gratulujeme k skvělému druhému místu!
3. místo obsadila Romana Hahnová ze Znojma: Jinýma očima.
Porotkyně Ňun Dang a Vi Tranová ohodnotily dílo následovně: Jinýma očima je prací vysoké literární kvality. Oceňujeme výběr originálního formátu – tedy rozhovoru – ve kterém chceme podtrhnout zejména smysl pro černý humor, práci s tichem a vyústění dramatického příběhu, a to v kontrastu s věcným podáním. Ve vztahu k zadanému tématu se jedná o skvělou recesi, která je ale dotažená a precizně napsaná. U tohoto díla se obzvlášť těšíme na přednes – v porotě jsme se při hodnocení domnívali, že autorem musí být snad zhrzelý maturant, a až posléze jsme se dozvěděli, že se jedná o dílo mladé autorky.
4. i 5. místo zároveň obsadila jedna a tatáž autorka Linh Giang Nguyen Hoangová se svými dvěma texty. Na 5. místě se umístil text Teta F. a na 4. místě text Očima vietnamského rodiče.
6. místo obsadil Ondřej Chlubna s textem Jinýma očima.
7. místo obsadila Eliška Popelová s textem Podívej se na to.
8. místo obsadila Klára Kroutilíková s textem Moje mamka.
9. místo obsadila Natálie Šedivá s textem Matčiny oči.
10.místo obsadila Anna Kochová s textem Poprvé v české škole.
Irina je první den v nové škole. Pokud jste zažili či zažíváte to, co Irena v našem videu, natočte o tom! Pokud ne, umíte si představit jeden den někoho, kdo je úplně nový v nějakém prostředí? Položte si následující otázky:
Jaké to pro něj je? Čemu musí čelit a co je pro něj náročné? V čem je jeho den naopak zajímavý? A co jeho okolí, jaký na něj může mít vliv?
Natočte o tom krátké video, například vlog nebo rozhovor se svým spolužákem původem z ciziny.
Stopáž: 15 sekund až 5 minut
Tato kategorie bude kromě porotců hodnocena také širokou veřejností. Hlasovat můžete zde.
Na 1. místě se s videem Jeden den Jako Ty umístili: Vojtěch Jakubík, Dan Juroška, Apolena Halamíčková, Jáchym Chroust, Zdeňka Drimajová, Lucie Konečná a Veronika Charuzová z Vítkova.
Hodnocení celé poroty přibližuje porotkyně Tereza Horváthová: Lze vysvětlit odlišnost někomu, kdo nemůže rozumět slovům? Takovou otázku si položili žáci Základní školy a gymnázia Vítkov a přišli na jeden z principů, který lze použít i k převyprávění jednoduchého příběhu. Na pomoc si vzali jednoduchý matematický klíč: základní tvary, které všichni známe. A protože natáčeli video, použili i principy hudební. Výsledkem je jednoduchá povedená animace, kterou lze využít jako pedagogickou pomůcku nejen k práci s cizinci. Ostatně Leo Lionni v knížce Malý modrý a malý žlutý nebo Hervé Tullet právě takto jednoduše pracují ve svých knihách pro malé děti. Oceňujeme především zralé neokoukané přemýšlení o tématu, chytré využití hudby a chuť práci skutečně dotáhnout. Gratulujeme!
Porota se rozhodla udělit 2. a 3. místo dvěma dílům současně: dílu kolektivu autorů z Gymnázia na Zatlance, jmenovitě jsou to Antoine Poussin, Jasmine El-Welaily, Barbora Votavová a Amaliya Pivnyk. Jejich dílo zároveň získává Cenu veřejnosti s celkovým počtem 152 lajků!
Druhé video, které se umístilo na společném 2.- 3. místě je video Nedorozumění, což je společné dílo Adély Růžičkové a Jakuba Kolíska z Gymnázia Turnov a Střední průmyslové školy sdělovací techniky Panská.
Posudek porotce Marka Šindelky, který komentoval výběr videa autorů z Gymnázia na Zatlance takto:
Video kolektivu studentů Antoina, Jasmine, Barbory a Amalyi je velmi svižně a profesionálně postavené video, které by klidně mohlo sloužit jako promo materiál nejedné neziskové organizace. Jasné a srozumitelné poselství, po filmové stránce perfektně sestříhané, s velkou obratností a citem pro rytmus. Dobře funguje i postupná gradace pomocí hudebního podkladu. Blahopřejeme!
Na stejné příčce se umístilo i video Adély Růžičkové a Jakuba Kolíska z Gymnázia Turnov a Střední průmyslové školy sdělovací techniky Panská s názvem Nedorozumění.
Porotkyně Vi Tranová a Ňun Dang uvedly k dílu následující:
Po technické stránce je Nedorozumění dobře vyladěné dílo, ze kterého je znát detailní příprava. Promyšlený storyboard, dotažená vizuální stránka a až profesionálně nabraný zvuk. Všemi složkami videa – ať už jde o scénář, škálu použitých barev, či výběr hudebního podkresu – rezonují romantické duše tvůrců. Oceňujeme touhu převyprávět náročné téma v rámci situace, která je pro diváka jednoduše pochopitelná a zároveň ryze lidská.
Do Vaší školy přichází holka nebo kluk z cizí země. Neumí česky a mluví Vám neznámou řečí. Vy nerozumíte jim a oni Vám. Vy víte, jak to ve škole chodí a kde co najdete. Pro ně je ale vše nové: neznámí lidé, prostředí, kultura i jazyk. Zkuste si představit, jaké to je, když se musíte zorientovat v neznámém prostředí nové školy a najít správnou učebnu nebo jídelnu.
Co by mohlo novému spolužákovi orientaci ve Vaší škole usnadnit? Vytvořte průvodce, který k tomu bude sloužit a který budete moct používat vždy, když k Vám přijde nový žák s odlišným mateřským jazykem.
Můžete do tvorby zapojit spolužáka, který to sám zažil. Zeptejte se ho, co mu na začátku dělalo největší problémy, v čem se vůbec nevyznal. A co by mu bývalo pomohlo…
Forma a velikost průvodce jsou libovolné, můžete vytvořit například slovník, video, audio nahrávku, navigační systém, hru, text s fotografiemi, mapu, plakát nebo komiks.
Porota se rozhodla udělit jedno vítězné místo, a to autorské dvojici Evelína Šmidingrová a Tereza Cibulková a jejich Průvodci pro cizince.
Zdůvodnění porotkyní Ňun Dang a Vi Tranové zní: Průvodce pro cizince je pro nás silný zejména po vizuální stránce, kdy se dvojjazyčnost odráží ve výběru dvoubarevného podání. Zároveň z něj cítíme vřelost vůči cizincům – nováčkům – kteří přicházejí do cizího prostředí a pokouší se v něm zorientovat. Průvodce nám předává optimální množství informací, aniž by přehlcoval. Je jednoduchý, konkrétní, přehledný a funkční. Sálá z něj však zároveň i odlehčenost a hravost, a to v zábavné formě interaktivní hry.
Hong Nhung Dang(ová) a Huyen Vi Tran(ová) spolu působí v divadelním uskupení Ňun&Ví, který založily v roce 2017. Společně sepsaly a zrežírovaly představení A odkud jste doopravdy?, ve kterém jsou jedinými dvěma účinkujícími, a ke kterému si zároveň zezačátku dělaly vlastní zvukový design, videoprojekce, světelný plán, dramaturgii, produkci… Jsou na sebe zřejmě zvyklé brát těžká břemena, na to jsou ostatně zvyklé od svých rodičů, vietnamských imigrantů. Ňun vystudovala katedru Autorské tvorby a pedagogiky na DAMU, momentálně je součástí zejména zahraničních divadelních projektů (Londýn, Madrid). Ví studovala Výtvarná umění a experimentální media na Prague College, nyní se věnuje hlavně svému hudebnímu projektu Viah. Obě jsou silně pohybově založené, vedou spolu fyzické tréninky a Ňun je mj. i lektorka jógy. |
Vystudoval kulturologii na FFUK a scenáristiku na FAMU. V roce 2005 vydal básnickou prvotinu Strychnin a jiné básně, za kterou získal Cenu Jiřího Ortena. Je autorem románu Chyba, knihy povídek Zůstaňte s námi a Mapa Anny. Je držitelem cen Magnesia Litera, v roce 2012 získal cenu v kategorii próza za Zůstaňte s námi a v roce 2016 za Únavu materiálu, knihu inspirovanou příběhy běženců. |
Vystudovala romanistiku, francouzský jazyk a literaturu na FF UK v Praze. V roce 2000 založila se svým mužem Jurajem Horváthem nakladatelství knih pro děti Baobab. V roce 2011 vymyslela a zorganizovala první ročník mezinárodního festivalu malých kvalitních nakladatelů Tabook, který má za sebou šest úspěšných ročníků. Kromě práce v nakladatelství píše knihy pro děti, prózu i poezii, nárazově také překládá a píše filmové scénáře. Iniciuje neziskové kulturní akce a věnuje se mírnému politicko-kulturnímu aktivismu. Za knihu Modrý tygr obdržela cenu Zlatá stuha pro rok 2005. Podle knihy vznikl stejnojmenný film v režii Petra Oukropce. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |